Jocs.T.
Jocs Tradicionals
Jocs Infantils
100 Jocs
Cangur, canari i camell
Edat: 4/5
fins 10 anys
Participants: de
15 a 20
Objectius:
- Aprendre
a parar atenció
- Desenvolupar
la agilitat i la rapidesa
- Coordinar
moviments amb paraules
Material: no
cal
Desenvolupament: Fem
dos grups, un són els canaris i els altres els cangurs. El monitor/a ha de dir,
“caaaaaa...ngur” i els canaris han de agafar als cangurs. En canvi, si el
monitor/a diu “caaaaaa...naris” els cangurs han d’agafar als canaris. Ara bé,
si el monitor/a diu, “caaaaaa...mell” no ens hem de moure del lloc.
Avaluació: Mitjançant l’observació veure si els
nens/es saben diferenciar els sons a més a més d’analitzar les mancances de cadascú
a l’hora de tenir en compte l’agilitat i la rapidesa.
Edat: 6 fins 14 anys
Participants: de 4 a 10
Objectius:
- Aprendre
a saltar amb cames juntes i separades
- Coordinar
mans i peus
- Desenvolupar
la psicomotricitat gruixuda
Material: comba
Desenvolupament: Dues persones li donen a la
comba i la resta fa una fila per entrar a saltar la comba. La resta va cantant
diferents caçons.
Alternatives:
Existeixen moltes cançons per cantar amb la comba,
només cal cercar-les i posar-les a la pràctica.
Avaluació: Observar el grau de dificultat a
l’hora de iniciar el salt i veure el nivell del participació dels infants.
Edat: 2 fins a 5 anys
Participants: de 5 a 20
Objectius:
- Aprendre
a jugar en grup
- Desenvolupar
la psicomotricitat gruixuda
- Interactuar
amb la resta de companys per fer comanyerisme
Material: una o dues pilotes
Desenvolupament: Fem una rotllana i es tapem
tots els ulls, excepte un que és qui té la pilota. Aquest se l’ha de posar
algun dels seus companys i treure-li el joc si no li agafa.
Quan tinguem els ulls tapats, cantarem:
Ratón que te pilla el gato
Ratón que te va a pillar
Si no te pilla esta noche
Mañana te pillará
Alternatives:
Posem dues pilotes en joc.
Avaluació:
Edat: 4 a 12
anys
Participants: 15/30
infants, nens/es
Objectius:
- Desenvolupar
la psicomotricitat
- Fomentar
la destresa i moviments ràpids
- Aprendre
a jugar en equip
Material:
Un espai ampli on
poder fer dos camps grans i una pilota
Desenvolupament:
Fem dos equips i cadascun d’aquests es situa a una
banda de l’espai delimitat en forma de camp.
El joc consisteix en donar amb la pilota als
adversaris (els que es troben en l’altre camp) sense moure’s des d’on s’agafa
la pilota i sense sobre passar la línia que separa els dos camps.
Qui li doni la
pilota anirà al camp dels eliminats de l’equip contrari on si la pilota passa
al seu camp, la podran agafar i intentar donar-li algú de l’equip contrari per
aquest salvar-se i poder tornar al seu camp.
Avaluació:
Mitjançant
l’observació hem de mirar com són els moviments que realitzen els infants i com
es desenvolupen en l’espai.
Passem el bolígraf
Desenvolupament: Fem una rotllana i un es posa en el mig. Que va comptant en veu baixa i quan arribi a 15 diu “LA BOMBA SE ACERCA”, quan arribi a 30 “LA BOMBA ESTÁ APUNTO DE EXPLOTAR” i quan arribi a 60 “BOOOOM”.
Alternatives: Si el que es troba en el mig no sap comptar fins a números tan grans, ens adaptem, a més a més en fiquem en mig per ajudar-li.
Passem el bolígraf
Edat: a partir de 3 anys
Participants: mínim 3, màxim 30
Objectius:
- Aprendre el concepte obert/tancat
- Desenvolupar la psicomotricitat tant
fina com gruixuda
- Desenvolupar la capacitat cognitiva
Desenvolupament: Es tracta
d’analitzar com es passa el bolígraf, és a dir, obert o tancat. Si el passo
obert he de tancar el bolígraf i obrir les meves cames i si el passo tancat,
obrir el bolígraf i tancar les meves cames. Si són nens/es de 3 anys se li
explica però conforme anem augmentat l’edat, s’ho posem més difícil fins al
punt de només explicar-lis que han d’observar
Avaluació: Veure si són
capaços de comprendre el joc i de desenvolupar l’activitat cognitiva.
Fem una línia
Fem una línia
Edat: a partir de 3 anys
Participants: mínim 6, màxim 30
Objectius:
- Pensar alternatives per desenvolupar
el joc
- Cooperar amb els companys de grup
- Desenvolupar la psicomotricitat tant
fina com gruixuda
Desenvolupament: Fem dos equips i li expliquem que han
de fer una línia amb ells mateixos i tot el que vulguin, poden ser coses del
seu voltant. L’objectiu és que algun dels dos equips aconsegueixi fer la línia
més llarga.
Avaluació: Veure i valorar
els recursos que han utilitzat, si són adients per la seva edat.
La lluna
La lluna
Edat: a partir de 3 anys
Participants: mínim 3, màxim 30
Objectius:
- Aprendre a dir gràcies
- Desenvolupar la imaginació
- Aprendre reproduir conductes
Desenvolupament: Fem una rotllana i
en l’aire dibuixem una lluna, quan acabem passem el llapis i l’altre company
t’ha de dir gràcies. Si no t’ho dius no passes la prova.
Alternatives: Quan es tracta de
nens/es molt petits li diem tota la informació per veure si s’enrecorden de dir
gràcies i conforme van anem pujant d’edat, li traiem informació fins al punt de
que s’adonin de que han de dir gràcies observant el que fa la resta de companys/es.
Avaluació: Veure si són
capaços de comprendre el joc i de desenvolupar l’activitat cognitiva.
L'aranya
L'aranya
Edat: a partir de 5 anys
Participants: mínim 10, màxim 30
Objectius:
- Desenvolupar la agilitat de rapidesa
- Fomentar el treball en grup
- Aprendre a analitzar l’espai per jugar
Desenvolupament: Ens situem tots a
una banda del camp. Una persona es posa al mig, que serà l’aranya i aquesta
haurà de agafar en un radi de 10 metres a cada costat de la línia a les
persones que passin pel mig, després d’haver-li dit “Aranya peluda”. El joc
consisteix en intentar que l’aranya no t’agafi quan passes pel mig.
Alternatives: Que hi hagi més d’una persona en el
mig
Avaluació: Observar com es
distribueixen en l’espai i quines estratègies busquen per passar pe costat de
l’aranya.
Bomba
Bomba
Edat: a partir de 3 anys
Participants: mínim 8, màxim 30
Objectius:
- Aprendre a comptar
- Desenvolupar la psicomotricitat
gruixuda
- Fomentar l’agilitat de predir
situacions
Desenvolupament: Fem una rotllana i un es posa en el mig. Que va comptant en veu baixa i quan arribi a 15 diu “LA BOMBA SE ACERCA”, quan arribi a 30 “LA BOMBA ESTÁ APUNTO DE EXPLOTAR” i quan arribi a 60 “BOOOOM”.
Els que ens trobem en
la rotllana ens anem passant la pilota en el sentit de les agulles del
rellotge. Quan la bomba peta qui tenia la pilota a les mans seu amb les cames
estirades, llavors qui es trobi a la seva esquerra l’ha de saltar per poder
passar-li la pilota al seu company/a.
Alternatives: Si el que es troba en el mig no sap comptar fins a números tan grans, ens adaptem, a més a més en fiquem en mig per ajudar-li.
Edat: a partir de 5 anys
Participants: mínim 10, màxim 30
Objectius:
- Desenvolupar la motricitat tant fina
com gruixuda
- Aprendre a coordinar-se amb la resta
de companys
- Fomentar el companyerisme
Desenvolupament: Fem dos equips i a tots dos els numerem
com tants participants hi hagi, una persona es fica al mig amb un mocador i diu
un número, qui tingui el número de cada equip ha d’agafar el mocador i tornar
amb el seu equip sense que el contrincant li agafi. Si l’agafa es posa al
costat de la persona que hi es troba al mig i els seus companys d’equip l’han
de salvar, xocant-li la mà quan passi pel costat.
Cal afegir que si no agafes el mocador i no agafes al teu contrincant, aquesta persona és la que s’ha de posar per a que li salvin.
Cal afegir que si no agafes el mocador i no agafes al teu contrincant, aquesta persona és la que s’ha de posar per a que li salvin.
Avaluació: Observar si hi ha
companyerisme entre ells a més a més d’analitzar si han quedat clares les
normes del joc.
Edat: a
partir de 5 anys
Participants: mínim
10, màxim 30
Objectius:
- Desenvolupar tant la
psicomotricitat fina com gruixuda
- Fomentar les relacions socials
- Aprendre a prendre decisions en equip
Desenvolupament: Un
infant la para i ha d’agafar a la resta de companys que es troben distribuïts
per l’espai. Quan agafa a algú es donen la mà i sense separar-se han d’anar a
agafar a la resta de companys. Quan hi ha més de 4 persones pillant, es
pot trencar la cadena per parelles.
Alternatives:
- Que només pugui
agafar la primera persona que es posa a parar
- Que la cadena no
es pugui trencar en cap moment
Avaluació: Observar
si quan es troben en la situació de que han d’agafar més d’una persona als
companys, es posen d’acord i busquen alguna estratègia.
Edat: a
partir de 4 anys
Participants: mínim 5, màxim 30
Objectius:
- Desenvolupar
la ment, cercant estratègies
- Fomentar
el contacte amb els altres
- Desenvolupar
tant la psicomotricitat fina com gruixuda
Desenvolupament: Fem una fila (si som molts ens ajustem al
número de participants i fem més files) i una persona es posa davant de
la fila i ha de trencar la fila que es troba tota apagada per la resta de
companys a l’altura de l’abdomen.
Avaluació: Observar
si treballen en grup i cooperen els uns amb els altres.
Edat: a
partir de 4 anys
Participants: mínim 6, màxim 20
Objectius:
- Treballar
la agilitat i la rapidesa
- Desenvolupar
el sentit de l´oïda
- Aprendre
distribuir-se en l’espai
Desenvolupament: Fem
una rotllana de cadires, tantes cadires com participants hi hagi menys una.
Posem música i els participants han de donar voltes al voltant de les cadires i
quan es pari la música seure a la cadira que tenen més a prop. Qui no pugui
seure, queda eliminat.
Avaluació: Analitzar
la interacció que hi ha entre els companys a més a més d’observar la com actuen
quan es para la música, ho capten ràpid o no.
Edat: a
partir de 12 anys
Participants: es pot jugar sol
Objectius:
- Desenvolupar
la capacitat cognitiva
- Prestar
atenció a les senyes qui diu l’educador
- Jugar
amb les paraules
Desenvolupament: Es tracta d’una endevinalla on tu li dius a la
persona que et trobes en el mercat de capicapó i allà hi ha per exemple taules,
cabells, ungles... Hi han d’endevinar quina és la relació perquè no hi ha
altres coses com per exemple cadires, rodes...
La solució que
han de reflexionar és que es troben totes les paraules que no contenen ni la
“i” ni la “o”.
Avaluació: Analitzar
la capacitat cognitiva i de reflexió.
Edat: a
partir de 12 anys
Participants: es pot jugar sol
Objectius:
- Desenvolupar
la capacitat cognitiva
- Prestar
atenció a les senyes qui diu l’educador
- Jugar
amb les paraules
Desenvolupament: es tracta d’una endevinalla on tu li dius a la
persona que digui el que pot haver en una capsa de la música i li poses
exemples com ara soledat, situacions, recanvis.. fins que agafi el joc de
paraules.
La solució és que
es troben totes les paraules que comencen per les notes musicals
Avaluació: Analitzar
la capacitat cognitiva i de reflexió.
Gallinita ciega
Disbarats
Simone says
Canvi de casa
Gallinita ciega
Edat: a partir de 3 anys
Participants: mínim 10, màxim 30
Objectius:
- Aprendre a orientar-se en
l’espai
- Desenvolupar el sentit del
tacte i l’oïda
- Fomentar la cooperació de grup
Desenvolupament: Una persona es
tapa els ulls i aquesta és la gallinita ciega. La resta ens distribuïm per
l’espai i la cridem, i aquesta ens ha de trobar amb els ulls enventats.
Alternatives: Als més petits
podem fer que tinguin un guia referent per a que es sentin més segurs .
Avaluació: Observar com es
mouen per l’espai.
Disbarats
Edat: a partir de 5 anys
Participants: mínim 5
Objectius:
- Desenvolupar el sentit de l’oïda
- Treballar la memòria a curt
termini
- Fomentar la imaginació
Desenvolupament: Fem una rotllana i
li fem una pregunta al de la dreta per exemple “Per a què serveix el pà?” I el
de la dreta respon “Per menjar” i així successivament. Una vegada tots hem
preguntat i respòs juntem la pregunta que han fet per l’esquerra amb la
resposta que ens han donat per la dreta.
Avaluació: Analitzar el
nivell d’implicació i observar si es va desenvolupant la imaginació.
Pica Paret
Edat: a partir de 3 anys
Participants: mínim 5, màxim 30
Objectius:
- Desenvolupar habilitats
d’estratègia
- Aprendre a mantenir l’equilibri
- Fomentar el companyerisme
Desenvolupament: Una persona la
para i es situa mirant a una paret i diu “Un, dos, tres pica paret”, la resta
es troben en un altre punt i mentre el que la para està dient les paraules
màgiques, la resta avança fins al moment que es gira la persona. No ens podem
moure, si ens veu que ens mogut, hem de marxar al començament.
L’objectiu és arribar a la persona que està parant, tocar-li i marxar corrents al punt de partida sense que es agafi.
L’objectiu és arribar a la persona que està parant, tocar-li i marxar corrents al punt de partida sense que es agafi.
Alternatives: En comptes
de que no es podem moure, sumem també que no ens podem riure mentre que el que
la para ens intenta fer riure.
Avaluació: Observar com
és la seva estabilitat, i la manera de moure’s.
Simone says
Edat: a partir de 4 anys
Participants: mínim 5, màxim 30
Objectius:
- Associar noms en anglès
amb el que és
- Adquirir nou vocabulari
- Aprendre a pronunciar bé les
paraules en anglès
Desenvolupament: Fem una rotllana i
l’educador diu “Simone says Touch the nouse” i ens hem de tocar el nas però si
només diu “Touch the hand” no ho hem de fer perquè no ha dit “Simone says”, si
ho fem quedem eliminats.
Avaluació: Observar si fan
una correcta associació de les paraules amb l’objecte.
Canvi de casa
Edat: a partir de 5 anys
Participants: mínim 10, màxim 30
Objectius:
- Desenvolupar
la psicomotricitat gruixuda
- Fomentar la cooperació de grup
- Aprendre la relació dins-fora
Desenvolupament: Fem una
rotllana amb cercles i cada cercle serà la casa de cadascú però hi ha una
persona que es troba al mig que no té casa, aquesta ha de preguntar-li algú si
li agrada la seva casa i per la de qui la canviaria. Llavors la persona que
està al mig ha d’intentar agafar una de les dues cases que es queden lliures,
la persona que no aconsegueix casa és la que preguntarà.
Avaluació: Observar el nivell de participació i implicació .
No hay comentarios:
Publicar un comentario